07 november 2007

Dömd till livstid av DN

Ung man dömd för mord och andra brott bättrar sig efter avtjänat fängelsestraff, blir en laglydig medborgare och påbörjar en utbildning till ett av samhällets mest respekterade yrken. Solskenshistoria?

Tydligen inte: Lasse Wierups vinkel på dagens vänsterkryss i Dagens Nyheter är att det är skandal att en morddömd person utbildas till läkare. Underförstått: den som en gång begått ett allvarligt brott är för evigt förtappad och ska fördrivas från samhället. Han förväntas ändå bara begå nya brott, så låt oss inte ge honom något alternativ.

Så trodde jag inte att samhället jag levde i var tänkt att fungera. Men jag misstog mig väl.

intressant? om brott, straff, DN


2 comments:

Anonym sa...

Läste samma artikel i sydsvenskan härförleden. Första reaktionen är att brottet är sonat när straffet är avklarat. Men om jag förstår dagen kriminalpolitik rätt, så vårdas brottsligarna under sin fängelsevistelse. Därav namnet på myndigheten som har hand om dömda brottslingar: "Kriminalvården".

Innebär det, som DN i varje fall verkar tro, att det inte går att vårdas och sona samtidigt.

För mig har en person som dömts för ett brott sonat detta när personens fängelsestraff är avtjänat.

Förhoppningsvis har personen vårdats från sitt kriminella beteende också, men för mig är det i så fall en bonus.

ctail sa...

Som jag ser det är det viktiga ifall den här studenten är lämplig som läkare eller inte, och det faktum att han är dömd för mord ger uppenbarligen inte tillräcklig information för att bedöma det – vilket DN-artikeln verkar vilja påskina att det gör. Det var det som retade mig tillräckligt mycket för att slänga iväg detta irriterade blogginlägg.

Kanske något förhastat: jag bidrog väl inte med någon originell insikt eller åsikt, och det är inte min önskan (eller avsikt) att reducera min blogg till en samling gnälliga insändare.

Ska försöka återkomma med något intressantare så snart som möjligt.